úterý 6. listopadu 2007

Běhy a sněhy

Na Rejvízu už zase leží sníh a hory jsou bíle poprášené. Do hor se pomalu blíží zima a ze stromů už běžec nesetřásá kapky vody, ale námrazu. I když jsem tu nedávno psal o tom, jak se těším na jarní a letní dlouhé dny, tak i na zimu se těším. Lesy pokryje neskutečné množství sněhu a jen s vypětím sil se člověk dostane do nitra hor. Budou opuštěnější, a o to krásnější.
Pokud jste byli někdy v Jeseníkách na běžkách a absolvovali jste trasu Ovčárna - Švýcárna, tak si možná pamatujete davy turistů, obludnou věž a docela pěkné výhledy, ale z Jeseníků jste nepoznali téměř nic. Jeseníky jsou svobodné a rozlehlé hory. Zapadané sněhem jsou nepřístupné a túra na běžkách je napínavé dobrodružství. Vítr v uších a míhající se smrky, sjezd z hory korytem připomínající stopu a šlapaní stopy do nitra Medvědské hornatiny. To jsou zimní Jeseníky.
Anebo hřeben hor, ze Skřítku až na Ramzovou, uhánět náhorními plošinami a řítit se do sedel v hřebeni. Stopa sviští a ubývá, jak vám hoří za patami. Závěrečný sjezd dolů na Ramzovou je spíše skialpinistická záležitost. Zimní Jeseníky jsou běžkařský ráj, byť poněkud netypický, a já se už těším na cestu z Videlského kříže do Zlatých hor.
Na tyto Vánoce si už tak trochu plánuji dárek:).Bude to nové běžkařské vybavení, staré lyže už jsou krátké a ve stopě pomalé. Na Orlík se však na nich poleze ještě dobře. Protože teď hodně běhám, tak bych chtěl nějaké rychlejší sportovnější běžky, takže nejspíš SPORTEN SPRINT a k tomu ještě vázání a červené botičky.Rychloběžky.No, snad mi to bude jezdit. První víkend v lednu se u nás jezdí tzv. Heegerův lauf, taková jesenická padesátka. Už teď mě straší ten sjezd z Malého Dědu na Videlský kříž.
O Viktoru Emanueli Heegerovi, který do Zlatých Hor jako první přivezl lyže z Norska - byli jsme jedni z prvních v českých zemích, i o jeho běhu ještě napíši. Přijde jejich čas. Přijde čas běhů zasněženou plání, kdy krystalky diamantů poletují kolem uší. Těším se.

Inverze a sníh na hlavním jesenickém hřebeni. V dáli Karpaty, Beskydy, mezi námi jen moře mraků. Konec prosince.

Dva stínové obrázky, kojím se z Jirkova pitného vaku. Na běžky bylo sice málo sněhu, ale i tak byly hřebeny diamantově sněžné.


Konec světa na Vysoké holi. Co je dole, je pryč. Nad námi nebe.



A červené botky rychlonožky, už vidím, jak mi hoří za patami:).

6 komentářů:

forest řekl(a)...

Sprinty mám i já (tuším model 2005). Pokud nejsi čistokrevný závoďák, tak je dobrá volba.

V únoru bývá na Skřítku čtyřicítka, tak bychom si mohli zazávodit, ne? :) Jel jsem ji asi 3×, celkem se mi líbila - žádné brutální kopce, celé v lese (takže se během závodu moc nemění podmínky pro mazání).

Anonymní řekl(a)...

Pro tebe, který stráviš tolik času v horách není změna podmínek nic nového.
Stačí zaměnit běžeckou výbavu za běžkařskou. Se skialpem opatrně, i v Jeseníkách mohou padat laviny.

Svým způsobem ti závidím..

Vl001 řekl(a)...

Ač si nemyslím, že Jeseníky jsou rájem běžkařů, tak je to moc hezký článek. Je vidět, že se ti hory líbí...

Anonymní řekl(a)...

Tož Vašu, doufám, že ty běžky už má Ježíšek někde schované:-)vidím, že se nemůžeš dočkat...já taky, i když já už e těším, až vytáhnu ty svoje blizardky a posvištím z kopečka pěkně dolů:-)doufám, že zvládnu co nejychlejic zkoušky a pořádně si ty krásné sněhové hory užijem, navrhuji koncem ledna Opavku na běžkách. ze studeného města zdraví Tvá sestra:-)...už se těším domů na hory uáááááá

Vašek řekl(a)...

Jejda, vás se zase ozvalo:)
Forest:nevím, jestli si na závody troufnu, i když je to lákavé.Ještě se určitě připomeň, na Skřítek mám blízko:),ale nejsem žádný skvělý jezdec, budu na tom muset pracovat.
Odkaz nefunguje, ale přečetl jsem si to u tebe na blogu.
Milane, jsem šťastný, že bydlím v horách. Na běžky se těším moc:)Skialpy mě vždycky lákaly, ale spíše tak s povzdálí. Nemám na to dost zkušeností a sjezdař jsem mizerný.
vl001: Jeseníky rozhodně nejsou typický ráj běžkařů, ale jsou to moje milované hory, takže jim trochu nadržuji.
Aňo, co dodat:) Hlavně ať je sníh, v ZH ještě není, ale dnes se prý má sypat.

Anonymní řekl(a)...

nazdarek, moc pekny stranky. Fakt me prekvapily, jsem u Ani na kolejich, tak mam vic casu na net. Hodne bezkarskych uspechu a jeste dneska vzpominam na nasi trasu ze Seraku na Cervenohorske sedlo. Tesim se, ze te uvidime. Lida a Jenda