čtvrtek 27. září 2007

Pětadvacet nebo dvakrát tolik?

Tak do Rychlebských hor jsem nakonec neodjel. Jsou zahaleny mlhou a deštěm. Ale byl jsem poslední, který s cestou počítal. Jenže před nástupem do autobusu jsem se podíval na mobil...
Ale nevadí, hory trpělivě čekají léta, vždyť jsou z větší části tvořeny už prvohorními usazeninami.
Dnes jsem se ani běhat nedostal, venku spíše lije, než prší a já koukám z okna jestli přestane. Aspoň, že jsme dnes měli tělocvik.
No, to ale není hlavní proč píši, i když nepřející počasí má na tom taky svůj díl. Mám drobné dilema. Do startu Zlatohorské pětadvacítky zbývá už jen osm dnů a pár hodin a já pořád nevím, jak na ni. Čeká mě buď dvacet pět kilometrů podzimními lesy, běh a hukot v uších. Běžet a roztrhat se v kopcích, lákavá a trochu strašidelná představa. Měřit se s druhými.

Trasu pětadvacítky jsem párkrát běžel i šel, běh však v jiném termínu než je pochod. Nevím, není to rychlá a lehká trať. Horský běh.
Anebo se mám pustit do něčeho dvakrát tak dlouhého, vydat se padesát kilometrů horami, místy jít (varianta hlavně pro prudší kopce), jindy běžet. Pomalu, ale vytrvale. Do dálky jako vlk. Taky to nebude žádná sranda a láká mě překonat tuto vzdálenost, byť jen indiánským během. Jenže nevím. S padesátky mám obavy hlavně kvůli větší únavě, která by mi asi bránila běhat přes týden. A to jsem si řekl, že přece začínám trénovat.
Nejzvláštnější je můj vnitřní pocit, že když půjdu padesátku, tak se budu vyhýbat namáhavému běhu - pětadvacítce. A když bych běžel pětadvacítku, tak se zase vyhýbám dlouhatánské padesátce. Kudy se vydat? Kam jít?

Ať už půjdu pětadvacet nebo dvakrát více, bude to těžké a krásné. Snad budou mít mé nohy křídla, zahrajeme si hru na vlčí dech a gazelí nohy.

5 komentářů:

Vl001 řekl(a)...

Dálky Tě evidentně lákají. Jednou se určitě dostaneš i k těm hodně dlouhým. Můj názor však je, že bys měl zkusit rozvinout i rychlost. I ten Lydiard posílal vytrvalce na sprinterské závody :-) Tak jestli to máš jako anketu, já říkám, že i 25 je až moc, 50 nebrat. Zatím.

Niktomuž řekl(a)...

Nechci mudrovat, ale v podstatě se připojím k tomu, co napsal vl001. Pokud začínáš s lydiardovským tréninkem, je opravdu nutné odrovnat se hned na začátku?:-) Já to na jaře udělal a týden mě bolela třísla tak, že bylo utrpením i jen kýchnout...
Nevím, kolik toho máš odběháno nebo na jakých jsi už byl závodech, ale byl bych opatrnější.

Vašek řekl(a)...

25tka má do sprintu daleko:)
Na závodech jsem nebyl nikdy(vlastně jednou s orienťáky:) a běhám asi 13 měsíců, týdenní objemy mezi 40-100km, průměrně mezi 60-70km...Jenže do toho taky hodně turistiky a jiného putování po horách, takže párkrát jsem se přiblížil i té Lydiardovské 160ce(běh+chůze:)
Půjdu asi do pětadvacítky, hlavně proto, že se nechci odrovnat hned zezačátku.Nevím.

Niktomuž řekl(a)...

S takovými objemy bys s 25 km neměl mít problém, ale stejně bych si radši závodění osahal na nějaké kratší trati. No, uvidíš.
Když poběžíš rozumně, nebude to tak velké trápení. Když poběžíš nerozumně, aspoň to bude dobrá lekce:-)

Vašek řekl(a)...

S uběhnutím 25km problém mít nebudu, navíc závod to sice bude, ale běhává to jen pár běžců a start je "diferenciovaný":),tj.mezi 8-10hod.
Je mi jasné, že hlavní problém bude nepřepálit start, protože hned v počátku je nejtěžší stoupání(asi mezi 4-9km) a tady jde nejvíc ztratit i nahnat.Pak už to nějak uplyne:)
Jinak je to trochu méně než 25, asi 22, protože 25km je to až dolů do města a cíl je na rozhledně. Ale převýšení je asi 800m.