pondělí 3. září 2007

Medvědí vrch, lesnatý král

Hora hor, opuštěný vrchol za sedmero horami a černou vodou. Svahy zdobí hluboké lesy, skály a polomy. Strmé svahy...

Medvědí vrch je nejvyšší horou nejlesnatější části Hrubého Jeseníku. Medvědské, medvědí, hornatiny. Odlehlý, severský kraj. Kra vyzdvižená do tisíce metrů nad daleké moře. V medvědích horách jsou nejhlubší lesy, smrčiny, temné rouno, protéká jimi tmavá řeka – Černá Opava, která odvádí vody rejvízských rašelinišť. V hlubokých údolích potoků krásných jmen – Skalní, Sokolí, Vrchovištní, Šumný – rostou též podzimní javory horské, také buky zde září zlatistou září. Na skalách už staletí stojí skromné zbytky strážních hradů a pod převisy přespávají stejně dlouho pytláci, lesníci, zběhové a tuláci. Tuláků je dnes nejvíce, ale pořád jich není moc. A na tu čistou krásu, samotu, shlíží poutník z holého temene krále, 1216 metrů vysokého Medvědího vrchu.
Odlehlost Medvědího vrchu může za to, že jen málokdo zde byl, a v zimě skoro nikdo. Jen si zkuste vydrápat se na běžkách skrz strmé hluboké bílo a pak s hrůzou a svištěním větru sjíždět dolů, hluboko. Nádhera!
Nebo se broďte sněhem, sněžnice to můžou ulehčit, a propadejte se po pás do závějí. Zamilujete si Medvědí vrch. A jeho kraj.
Poprvé jsem byl na Medvědím vrchu v pozdním létě, končili prázdniny a mohlo mi být dvanáct let. Hledali jsme Quinburg. Prošli jsme suchým smrkovým pralesem - dodnes nevím, kde je, a vystoupili až na vrchol. Vraceli jsme se na Opavskou chatu, přes pláně Orlíku, mohlo nás být tak sedm. Zlatohorský skautský oddíl. Quinburg jsme tenkrát nenašli.
Podruhé v zimě, s malými skautíky a sestrou, celou cestu jsem prošlapával stopu. Sněhu bylo nad kolena, trošku jsem jim utekl a sám se brodil vzhůru do nebes. Několik stupňů na cestě k vrcholu - v létě směšně malých - mě vysávali síly, pořád jsem si namlouval, že už jsem nahoře. Potom zima a vichr, pot mrzne, na chatu jsme se vrátili až za tmy.
Od té doby jsem byl na Medvěďáku vícekrát, na sněžnicích, pěšky, na jaře i v létě. A stejně nemůžu říci, že to tam znám jako své boty, kraj je to rozlehlý. Tolik skal a kilometrů lesů. Quinburg jsem poprvé navštívil minulý podzim, předtím jsem jej marně hledal, na Krakenu jsem byl jednou a to toto léto. Skály Chambre Verde - Zelenou komnatu, jsme kdysi našli náhodou. Od té doby jsme se tam hodněkrát vrátili. Blahoslavená medvědí země.
Na Medvědí vrch je nejlepší se vydat od severu, třeba s Horního Údolí, přes Kobrštejn až na Orlík. Plantáže borůvčí a houpačka s nejlepším výhledem v Evropě. Rozlehlé Medvědí sedlo, zřícenina salaše a Heřmanovická chata. Daleké výhledy k Sokolím skalám i na hlavní hřeben. Zjara černé bažiny v kolejích cesty, sítiny, smrad. Na podzim už jen žluté trávy a vítr. Sedlo mezi Orlím a Medvědím vrchem - brána vichrů. Strmý vrchol vábí poutníka už z Orlíku a vede jeho kroky travami vzhůru. Několik stupňů k nebi, dříve tu býval les - nyní stále víc vylámaný. Les se nahoře ztrácel kvůli neuváženému lesnímu hospodaření i emisím, dnes jizvy drásá divoký horský vichr. Přirozená horní hranice lesa je ještě o 150 metrů výše.
Nádherný je i vedlejší vrchol Medvědího vrchu, asi 400 metrů k jihozápadu, z mlází ční skála z nádherným výhledem na skupinu Lyry, do hloubi údolí Střední Opavy, k Černému vrchu i Pradědu. Moře lesů na divokých vlnách hor.

Lesy v údolí Střední Opavy.

Medvědí vrch z plání u Medvědího sedla.

A opět Střední Opava a lesy na všechny strany

Orlík a brána vichrů z Medvědího vrchu.

První fotka je má vlastní, zbylé tři jsou ze stránek rychleby-jeseniky.cz, foto P.Pavlíček

7 komentářů:

AutumnCollection řekl(a)...

Za to díky :)

Anonymní řekl(a)...

Tedy,netusil jsem,jak skvele pises...tve clanecky zde jsou nadmiru poutave,poeticke,a kdyz jsem je cetl,mel jsem skutecne chut se na tebou opevovana mista podivat.Coz je u me,jakozto cloveka milujiciho destiva nocni mesta a opustene tovarni komlexy docela vykon:).Urcite k tomu prispely i solidni fotky,kterymi dojem ze sveho liceni jeste umocnujes.Pri poslechu Priessntz a cetbe tohoto blogu se mi skutecne na chvili zdalo,ze ziji v romantickem kraji:).Jen tad dal,nepolevuj v kvantite ani ve kvalite.Ja te sleduji...:).

Vašek řekl(a)...

fil: to bylo pro nás oba

jirka: Podzimní hory JSOU romantický kraj!...

Petr řekl(a)...

Opravdu krásně napsané. Nezávisle na tomto článku se chystám snad někdy v prosinci právě do oblasti Medvědího vrchu. Dlouho jsem si myslel, že ty pravé Jeseníky, to je oblast hlavního hřebene s přilehlými bočními hřbety. V září jsem ale prošel ůdolím Skalního potoka,pod převisem tu bivakoval a objevil zemi zaslíbenou. Bydlím sice na šumperské straně hlavního hřebene ale nejraději teď asi budu chodit do Medvědské hornatiny. Ta rozlehlost území je při pohledu z Malého Děda úžasná. Petr

Anonymní řekl(a)...

Po 30 letech jsem se vrátil do tohoto kouzelného kraje a znovu jsem mu zcela podlehl. Užasné skály a výhledy, divoké potoky, posvátný KRAKEN, jen tu Zelenou komnatu jsem už nenašel. Zapoměl jsem její přesnější polohu. Za radu děkuji.
Zdraví Vás Starý Jestřáb, kterého tento kraj kdysi odkojil...

Anonymní řekl(a)...

Jestřábe, možná už jsi cestu k Zelené komnatě dávno našel, pokud ale ne, tady je rada. Najdeš ji asi tak napůl cesty mezi Medvědím vrchem a Pytlákem. Půjdeš li po hřebenu nemůžeš minout.

Anonymní řekl(a)...

Pretty! This has been an incredibly wonderful post.
Thanks for providing these details.

Feel free to visit my webpage an Xraytechnician