neděle 2. září 2007

Podzim a plány

"Nastává jeseň a není krásnější doby v Podzimních horách, Jeseníkách"

Je září, měsíc jeleního řevu a hořících javorů, zlatoměděných buků a nejkrásnějších hor, měsíc z nejkrásnějších přesto tísnivých. Končí čas léta a lehce nabyté svobody, podzimní svoboda je hlubší a více zasloužená, je třeba o ni bojovat.
Nikdy nejsou hory tak krásné jako v podzimním čase, babím létě, pavoučci tuláci putují na vzdušné plachtě do nedohledna, rozplynout se v dáli, v podzimním slunci. Jeřabiny rudnou, hořící stromořadí. Znovu rozkvétají vlčí máky, marně na ně volám,
bude zima, je pozdě, smějí se a mávají ke slunci.
V parcích září afrikány a astry, září. Podzim rozhazuje poslední barvy, podzim je impresionista malující poslední obraz. Bude zima.Na Táborských skalách rozkvetl vřes.


Jak je vidno, podzimní čas miluji a tak chci spatřit z Jeseníků v této době co nejvíce. Je tolik míst, kde jsem ještě nebyl, jsou rozlehlé Podzimní hory, hluboké jsou lesy medvědího kraje, Medvědské hornatiny, svahy strmé a skály vysoké. Určitě budu teď psát hlavně o túrách do hlubin Jeseníků, je třeba v nich ještě mnoho poznat.

A kam se chci vydat? Mám několik míst, která chci navštívit a snad se to i podaří. Pokud některá znáte, určitě mi napište do komentářů.

Přírodní rezervace Suchý vrch
Nad údolí Černé Opavy vybíhá z Medvědího vrchu hora, Suchý vrch. Přírodní rezervace zde byla zřízena kvůli ochraně unikátního naleziště prvohorních zkamenělin v křemencích. Je veřejnosti nepřístupná a suťová pole na vrcholu porůstá plazivý smrk. Vypadá to tu jako v tundře, Skandinávie do kapsy, musím se sem vypravit, budu tichý poutník.

Skalnatý vrch - Lyra - Žárový vrch - PR Jelení bučina
Hřebenovka Lyry, skalnaté vrcholy a hluboké lesy. Padesátimetrové skalisko na Skalnatém vrchu, prales na Jelení bučině. Samostatná horská skupina, jen vzdáleně patří Medvědské hornatině. Hluboké údolí Střední Opavy je odděluje.

hlavní hřeben Hrubého Jeseníku
Trávy a daleké výhledy, vítr. Už příští sobotu se tam vypravím, dá-li Bůh. Těším se. Půjdu ( či poběžím) ve směru sedlo Skřítek - Ramzovské sedlo. Bezmála čtyřicet kilometrů hor, jen asfaltovou odbočku k věži, která místo aby vyvýšla, ponižuje naše hory, vynechám. Betonový Praděd nemusím, nepatří do mých Podzimních hor. Ale ty tu byly dávno před věží, a hora Praděd je krásně divoká pořád, strmé svahy - lesy a skály.

A určitě budou i další túry, víkendů je zatím dost a ani zima není špatná, na horách je krásně vždy, běžky a sněžnice.

...název Podzimní hory je můj vlastní a jsem na něj patřičně hrdý
:), Jeseníky.

Fotografie je ze stránky rychleby-jeseniky.cz a je na ní naše oblíbená Supí chata. Foto P.Pavlíček

4 komentáře:

AutumnCollection řekl(a)...

Zdravím :),

taky bych chtěl tolik krásných víkendů...snad mi tenhle podzim vyjdou alespoň dva, třeba se někde potkáme.

Přiznám se, že z uvedených tras jsem absolvoval pouze (a to několikrát) hlavní hřebenovku, trasu znám se vším všudy nazpaměť a Pradědu se při jakékoliv trase vyhýbám jako čert kříži.

Chráněným územím se ale z mně neznámého důvodu vyhýbám...ovšem Medvědí hornatinu (Medvědí vrch je, i díky webu rychleby-jeseníky, kde má "krásné fotky" mým nejoblíbenější vrcholem) mám z celých Jeseníků naprosto nejradši (doslova to tam MILUJI), rád bych si to tam někdy prošel trochu více než při posledních příležitostech.

Co se týče Lyry, znám pouze z vyprávění jednoho mého indiánského přítele, podnikajícího v tomto kraje své štědrovečerní sněžnicové tůry, také se tam v nejbližší době chystám.

No a co roverák...tam se neuvidíme?

Vašek řekl(a)...

Milý File, Medvědí vrch je naprosto d´best, moje nejmilejší hora. Celá Medvědská hornatina je úžasná, veliká a opuštěná:)A já ji mám docela blízko:)

Hlavní hřeben jsem samozřejmě šel už mnohokrát, ale zatím jen jednou na jeden zátah - v zimě a s báglem.

Spoustu rezervací v Jes. neznám a chci si je právě projít- v Medvědí hornatině jsou 4: NPR Rejvíz, PR Jelení bučina, PR Borek u Domašova a PR Suchý vrch. Zatím znám jen Rejvíz:(

Na roverák dorazím rád - 27.-30.9, ju? Přejdem Rychleby, či co je v plánu? Napiš, kdyžtak sem hodím upoutávku:)

Vašek řekl(a)...

ještě jsem zapoměl na přírodní rezervaci SKALNÍ POTOK, vysoké skály na kterých hnízdí sokol stěhovavý, o kousek výš obrovské Jelení kameny a vrchol Karliny kameny..trochu jsme se tam toulali minulé léto - nádhera.
Skalní potok je PR teprve chvíli, není to ještě ani v nové mapě KČT.

Anonymní řekl(a)...

Zdravím :-)
Jak se tak dívám na datum příspěvku, už budete mít
asi prochozené všechno ze zmiňovaného, jako já...
Na Medvědskou hornatinu taky nedám dopustit, a mám to štěstí, že ji mám celoročně po ruce :-D
Jana